Recept: Thom Ka Kai

Ik hou van de Thaise keuken. Deze keuken probeert de 5 smaaksensaties vaak in 1 gerecht te combineren waardoor het gegarandeerd bij een elke hap een feestje in jouw mond is! Ook de rijke variรซteit aan kruiden is fantastisch om mee te experimenteren en je gerecht elke keer net wat anders te maken.
Eรฉn van mijn favoriete Thaise gerechten die ik zelf bereid is Thom Ka Kai, mijn mama heeft me dit laten ontdekken.
Dit is een maaltijdsoep van kokosmelk en kip die geserveerd wordt met plakrijst. Deze soep is een combinatie van alle smaken: hij is licht zurig, een beetje zoet, wat zoutig en ook umami door de kokosmelk. Je hebt hem in allerlei varianten, maar hier post ik de manier waarop ik hem steeds bereid. Deze keer heb ik geรซxperimenteerd met noedels, maar ik moet zeggen dat ik dit niet zo fantastisch vond. Met plakrijst is het echt duizend keer beter! Laat dit je niet tegen houden om het zelf eens met noedels te proberen want dit is uiteraard mijn persoonlijke mening!

Wat heb je nodig voor 4 personen?

200gr kleefrijst
Een potje thom ka-pasta (ik koop deze in de Delhaize)
800 ml kokosmelk (ik gebruik 2 blikken van 400 ml)
Gezoete chilisaus
1 limoen
300 gr kipfilet
200 gr champignons
Een bussel pijpajuin
Koriander

Bereiding:

Laat alvast je rijst (of noedels) koken zodat deze eventueel nog even kan rusten.

Snij de kipfilet en de champignons in stukjes en laat deze gaar koken.

Giet de kokosmelk samen met een half blik water, de thom ka-pasta, chilisaus (hier kan ik geen exacte hoeveelheid voor geven, ik breng op smaak tot ik het goed vind ๐Ÿ™‚ ย en het sap van 1 limoen in een kookpot. Laat deze zachtjes sudderen, zodat alles goed kan mengen.
Voeg de kip en champignons toe aan de soep terwijl hij zachtjes verder suddert op het vuur.

Hak de koriander en pijpajuin fijn, deze dient om te dresseren.

ย thumbnail_IMG_6258
Ik leg eerst wat rijst (of in dit geval noedels) in mijn bord en overgiet deze dan met de soep. Vervolgens werk ik af met wat koriander en pijpajuin.

Laat het smaken!

Veel liefs,

Virginy

Geef een reactie

